Wednesday 19 November 2014

Photomodeler Software in Crime Investigation




Assalamualaikum geng.. Habis kelas pagi tadi terus balik dan rasa malas pulak nak tido tengahari ni. Alang-alang tu boleh la aku update blog.. Sementara mood rajin ni masih di sanubari, meh nak citer sikit pasal entry baru ni. 

Entry kali masih lagi mengenai penggunaan sowftare photogrametri dalam penyiasatan jenayah. Kalau korang perasan, entry ni adalah kali yang ke tiga kita duk sembang pasal software. Takpe ni maybe yang last dan admin lain akan update pasal benda lain plak.

Okey fokus on our topic, software kali ni adalah Photomodeler. Photomodeler merupakan salah satu software dalam fotogrametri yang menyediakan model 3D serta pengukuran yang tepat  untuk penyusunan serta lakaran semula lakaran di tempat kejadian jenayah dan juga kemalangan.

Terdapat beberapa aplikasi Photomodeler untuk fotogrametri  dalam lakaran semula kejadian jenayah dan kemalangan. So disini telah dibahagikan ke dalam beberapa kategori.
 

1) Kejadian Jenayah

  • Pengukuran di Tempat Kejadian
Di sini menunjukkan rajah sesuatu tempat kejadian di mana bukti yang hanya tinggal adalah gambar atau video frame. Menggunakan PhotoModeler, dan pelbagai alat yang direka untuk projek jenis ini, ukuran penting boleh diekstrak selepas kejadian itu lama berlaku.




  • Bullet Trajectories
Rajah menunjukkan sebuah kereta dengan lubang peluru dimana trajektori peluru adalah proses fotogrametri 3D.


 Rod yang mempunyai sasaran RAD diletakkan kepada lubang peluru untuk membantu mengautomasikan proses. Sasaran RAD lain akan diletakkan di sekeliling kereta jadi sistem koordinat 3D dikenali dengan vektor peluru boleh dibina semula.



  • Print Scanning

PhotoModeler Pengimbas mampu menghasilkan padat grid titik 3D dan permukaan dari gambar subjek dengan tekstur. Dua aplikasi yang menarik adalah menangkap permukaan 3d cetakan kaki dan trek tayar dalam pasir dan tanah yang lembut. 



Begitu juga kasut dan tayar boleh juga diimbas supaya anda mempunyai model 3d daripada kedua-dua cetakan dan imprinter itu.




  • Cecair dan Percikan Darah

Lokasi dan bentuk percikan cecair pada permukaan adalah penting untuk menentukan dari mana sumber percikan. Walaupun ada beberapa teknik diterima untuk melakukan analisis percikan ini, kami mencadangkan bahawa pemodelan 3D pada lokasi dan bentuk, atau sekurang-kurangnya satu imej 2D orto-rectified di permukaan boleh membantu dengan analisis tersebut.





2) Pemetaan Kejadian Kemalangan

  • Daripada gambar ke Pembentangan 3D
Terdapat dua faedah utama dalam menggunakan fotogrametri untuk mendokumentasikan adegan kemalangan iaitu menjimatkan masa dan kos.



Gambar diatas menunjukkan tempat kejadian dengan tanda  trak gelincir, dan kereta tersadar jauh di belakang di atas padang.


  • Combining Aerial and Ground Photos
Gambar rajah menunjukan imej di sekitar kawasan kemalangan yang diambil daripada kapal terbang dan juga di lapangan. 




 

3) Pengawasan Video

Kadang kala jenayah juga dapat dirakam oleh kamera pengawasan CCTV. Gambar atau video yang merakam imej jenayah adalah sangat penting untuk dijadikan sebagai bukti. Photomodeler adalah software yang sesuai untuk melaksanakan pengukuran imej dan menjadi sangat membantu dalam mendapatkan data yang tepat dari pengawasan video.


  • Mengesyaki Jenayah dengan Pengukuran Ketinggian

Seorang suspek jenayah telah memasuki bank selepas melakukan jenayah. Rakaman video telah menjadi bukti untuk menbantu siasatan dan ketinggian suspek perlu disahkan dari rakaman tersebut.


Imej daripada kamera bank digabungkan dengan proses 3D dalam PhotoModeler untuk mengira ketinggian suspek. Pengesahanjuga dilakukan dengan kamera yang sama, teknik sama dan sukarelawan yang mempunyai ketinggian sama. 


Teknik ini telah terbukti tepat dan digunakan untuk membantu dalam pendakwaan jenayah.

  • Rajah Kejadian Jenayah Dari Video Pengawasan

Dalam kajian ini, satu imej dari video pengawasan digunakan. Parameter tempat kejadian boleh diketahui dengan menggunakan proses Inverse Camera dalam Photomodular. Setelah selesai, parameter kamera(focal length,kedudukan,sudut) dibuat bersama dengan kedudukan garisan dalam ruangan 3D. 




Sekian.....

rujukan:

No comments:

Post a Comment