Thursday 27 November 2014

GRID PERSPEKTIF - BINA SEMULA TEMPAT KEJADIAN (CRIME SCENE) Part 1



    Pada kali ini saya ingin menceritakan mengenai salah satu bentuk asas fotogrametri iaitu fotogrametri grid perspektif. Fotogrametri grid perspektif ini merupakan asas dalam alam semulajadi berbanding dengan perisian yang lain, mesra pengguna dan mesra bajet (murahhhhhh). Grid perspektif ini merupakan alat yang membina semula tempat kejadian. Peralatan yang diperlukan untuk menggunakan kaedah ini adalah objek yang mempunyai dimensi yang ada di dalam gambar tersebut, sebatang pensel dan pembaris. Dengan menggunakan kaedah ini jumlah masa yang diperlukan pada tempat kejadian untuk mengukur bahan-bahan bukti di tempat kejadian jenayah boleh dikurangkan secara mendadak (lagi cepat masa yang digunakan). Untuk teknik ini, jubin persegi diletakkan pada komposisi mengambil gambar di pusat yang rendah dan digunakan sebagai skala yang mungkin diperluaskan untuk merangkumi semua bukti yang terletak di kawasan yang sama dengan grid.

     Langkah yang pertama dalam proses ini adalah mengambil gambar yang termasuk dengan grid dan bukti di tempat kejadian.Sistem grid adalah satu set jubin daripada dimensi dikenali dengan tepi ditandai dengan pita dan sudut-sudut dibahagian tepi ditandakan dengan pita drafting yang mana kehadiran 'X' melintasi melalui pusat jubin. Saiz jubin yang akan digunakan ditentukan melalui saiz tempat kejadian, contohnya tempat kejadian yang memerlukan jubin persegi empat 1'x1 'yang mewujudkan grid 2'x2 '. Untuk teknik ini, dua titik mesti diukur, (0,0) titik grid, atau pusat bahagian bawah, dan titik yang mempunyai sesuatu jarak daripada titik (0,0) beberapa kaki keluar garisan Y, yang merupakan garisan pusat menegak dari (0,0) titik.



      Apabila imej tempat kejadian dimasukkan dengan sistem grid, ia adalah penting untuk menentukan grid yang paling dekat dengan kamera selari dengan bahagian bawah kamera.Sebelum melanjutkan graf sepanjang bahan bukti, ia membantu untuk melanjutkan jumlah ruang kerja yang digunakan oleh rakaman tambahan helaian kertas dengan bahagian tepi yang gambar. Lembaran kertas tambahan tidak perlu ditambah ke tepi yang gambar di bawah grid. Pelanjutan grid bermula dengan memperluaskan bahagian bawah dan atas grid dalam kedua-dua arahan. Apabila ini telah selesai,kanan dan kiri sisi grid perlu dilanjutkan sehingga ke atas kedua-dua menegak garis berkumpul. Perkara ini akan dirujuk sebagai titik ufuk. Ini akan mewujudkan segi tiga sama kaki





     Apabila ini telah dicapai garis dasar grid dalam gambar yang kemudiannya diukur dengan ketepatan yang tinggi. Jarak yang diukur haruslah diukur dari kedudukan tepi grid yang rendah dan ditandakan dengan hash. Jarak yang sama kemudiannya diukur dari jarak yang ditandakan. Tanda hash itu boleh dihubungkan ke titik ufuk untuk membentuk garisan menegak baru.Selepas segi tiga sama kaki telah dibuat, grid asal harus mempunyai sudutnya bersilang dengan garis pepenjuru, dilanjutkan sama ada dalam arahan itu bahawa mereka bersilang semua garis menegak. Pada kedua-dua titik dalam yang pepenjuru bersilang dua pertama garisan menegak, satu garisan melintang perlu dilukis untuk menyambung titik yang bersilang.



BERSAMBUNG........ PART 2

RUJUKAN DARIPADA FORENSIC WORKSHOP



No comments:

Post a Comment